خدمات_شبکه_در_مشهد_نصب_و_راه_اندازی_شبکه_شهر_آی_تی
سرور و شبکه

شبکه چیست؟ – مفهوم شبکه به زبان ساده و روان

شبکه چیست؟ این ابتدایی ترین سوالی است که در ذهن افرادی که قصد ورود به دنیای شبکه و ارتباطات را دارند نقش میبندد. اگر به دنبال یافتن پاسخ این سوال هستید این مقاله از وبلاگ شهر آی تی را به هیچ عنوان از دست ندهید. هنگامی که یک کامپیوتر جدید خریداری می‌کنید، احتمالاً اولین کاری که  سعی می‌کنید انجام دهید متصل شدن به اینترنت است. برای انجام این کار، باید یک اتصال به روتر خود برقرار کنید، که داده‌ها را از اینترنت دریافت می‌کند و سپس آن را به کامپیوتر ارسال می‌کند. البته این همه‌ی ماجرا نیست: در مرحله بعد، همچنین، می‌توانید پرینتر، موبایل هوشمند یا تلویزیون خود را به روتر وصل کنید تا این دستگاه‌ها نیز به اینترنت متصل شوند. اکنون دستگاه‌های مختلف را از طریق یک نقطه دسترسی مرکزی به یکدیگر متصل کرده‌اید و شبکه خود را ایجاد کرده‌اید.

شبکه چیست؟

خدمات_شبکه_شهر_آی_تی_مشهد

در فناوری اطلاعات، شبکه به عنوان اتصال حداقل دو سیستم کامپیوتری، از طریق کابل یا اتصال بی‌سیم تعریف می‌شود. ساده‌ترین شبکه ترکیبی از دو کامپیوتر است که توسط یک کابل به هم متصل شده‌اند. به این نوع شبکه، شبکه همتا به همتا می‌گویند. هیچ سلسله مراتبی در این نوع وجود ندارد. هر دو شرکت کننده از امتیازات مساوی برخوردارند. هر رایانه به داده‌های دستگاه دیگر دسترسی دارد و می‌تواند منابعی مانند فضای دیسک، برنامه‌ها یا دستگاه‌های جانبی (پرینترها و غیره) را به اشتراک بگذارد.

شبکه‌های امروزی کمی پیچیده‌تر هستند و فقط از دو کامپیوتر تشکیل نمی‌شوند. سیستم‌هایی با بیش از ده شرکت کننده معمولاً از شبکه‌های سرور-مشتری استفاده می‌کنند. در این شبکه‌ها، یک کامپیوتر مرکزی (سرور) منابع را در اختیار سایر شرکت کنندگان در شبکه (گیرنده‌ها) قرار می‌دهد.

وظایف و مزایای یک شبکه چیست؟

خدمات_شبکه_مشهد_نصب_راه_اندازی_شبکه_شهر_آی_تی

وظیفه اصلی یک شبکه از دیدگاه متخصصین شبکه شهر آی تی این است که یک پلتفرم واحد برای تبادل داده‌ها و به اشتراک گذاری منابع به شرکت کنندگان ارائه دهد. این وظیفه آن‌قدر مهم است که بسیاری از جنبه‌های زندگی روزمره و دنیای مدرن بدون شبکه غیرقابل تصور است. در این قسمت به بیان یک مثال واقعی میپردازیم: در یک دفتر معمولی، هر بخش، کامپیوتر مخصوص به خود را دارد. بدون شبکه‌ای از کامپیوترها، کار تیمی بر روی یک پروژه بسیار دشوار خواهد بود زیرا مکان مشترکی برای اشتراک گذاری یا ذخیره اسناد و اطلاعات دیجیتال وجود نخواهد داشت و اعضای تیم نمی‌توانند برنامه‌های خاص را به اشتراک بگذارند.

علاوه بر این، بسیاری از دفاتر فقط یک یا چند پرینتر دارند که برای همه مشترک است. از منظر تیم شبکه شهر آی تی، بدون شبکه، بخش فناوری اطلاعات باید تک تک کامپیوتر‌ها را به پرینتر متصل کند، که پیاده سازی آن از نقطه نظر فنی دشوار است. یک شبکه به زیبایی این مشکل را حل می‌کند زیرا، همه رایانه‌ها از طریق یک محل تقاطع مرکزی به پرینتر متصل هستند.

مزایای اصلی شبکه‌ها عبارتند از:

  • استفاده مشترک از داده‌ها
  • استفاده مشترک از منابع
  • کنترل مرکزی برنامه‌ها و داده‌ها
  • ذخیره سازی مرکزی و پشتیبان‌گیری از داده‌ها
  • قدرت پردازش و ظرفیت ذخیره سازی مشترک
  • مدیریت آسان مجوزها و مسئولیت‌ها

یک شبکه چگونه کار می‌کند؟

خدمات_نصب_و_راه_اندازی_شبکه_شهر_آی_تی

در یک شبکه سرور-مشتری معمولی، یک محل تقاطع مرکزی به نام سرور وجود دارد. سرور به دستگاه‌های دیگر متصل است که به آن‌ها گیرنده می‌گویند. این اتصال یا بی‌سیم (Wireless LAN)  یا با سیم (LAN) است. در یک شبکه خانگی معمولی، روتر نقش سرور را بر عهده می‌گیرد. این روتر به اینترنت متصل است و منبع «اینترنت» را برای سایر دستگاه‌ها (کامپیوتر، موبایل‌های هوشمند و غیره) فراهم می‌کند.

در ادامه این مقاله از وبلاگ شهر آی تی قصد داریم تا اطلاعاتی درباره دو نوع از رایج ترین شبکه ها را به صورت مختصر بیان کنیم.

  •  LAN: شبکه محلی
  •  WAN: شبکه گسترده جهانی

شبکه محلی (LAN)  چیست؟

خدمات_شبکه_در_مشهد_شهر_آی_تی

(LAN) یک محیط متصل شامل یک یا چند ساختمان، معمولاً در شعاع یک کیلومتری، است که با استفاده از اترنت و فناوری Wi-Fi، دستگاه‌های کامپیوتری را در نزدیکی یکدیگر به هم متصل می‌کند. LAN یکی از اساسی‌ترین اجزای چشم انداز شبکه جهانی، در سطح مصرف کننده و در سطح سازمانی است.

شبکه گسترده (WAN) چیست؟

نصب_راه_اندازی_شبکه_در_مشهد_شهر_آی_تی

شبکه گسترده (WAN) یک شبکه کامپیوتری بزرگ است که گروه‌هایی از کامپیوتر‌‌ها را در فواصل زیاد به هم متصل می‌کند. شبکه‌های WAN اغلب توسط مشاغل بزرگ برای اتصال شبکه‌های اداری خود استفاده می‌شود. هر دفتر معمولاً شبکه محلی یا LAN خود را دارد و این LAN ها از طریق یک WAN به هم متصل می‌شوند. این اتصالات طولانی ممکن است به روش‌های مختلفی از جمله خطوط اجاره‌ای، ‌VPN یا تونل‌های IP ایجاد شوند. تعریف آنچه WAN را تشکیل می‌دهد، نسبتاً گسترده است. از نظر فنی، هر شبکه بزرگی که در یک منطقه جغرافیایی گسترده پخش شود، یک شبکه WAN است. خود اینترنت نیز یک WAN در نظر گرفته می‌شود.

سخن پایانی

آن‌چه که در مقاله فوق بیان شد تعریف پایه از مفهوم شبکه کامپیوتری است. مجموعه بزرگ و حرفه ای شهر آی تی در حوزه شبکه مفتخر به ارائه خدماتی نظیر: پشتیبانی سرور و شبکه، مجازی سازی سرور و شبکه، عیب یابی شبکه و خدمات گسترده دیگری در این حوزه می باشد.

منابع:

bitly

Short URL

کلمات مرتبط:

شبکه، خدمات شبکه، شبکه چیست، انواع شبکه، شبکه LAN، شبکه WAN، شبکه کامپیوتری

تصویر نویسنده
حانیه زمانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *