سرور چیست؟
سرور و شبکه

سرور چیست؟

در جهان امروزی حتما نام سرور بار ها به گوشتان خورده، این مقاله سعی دارد شما را با سرور یا همان سرویس دهنده و نحوه کارش آشنا کند. بهتر است با زیر ساخت های آن به طور کامل آشنا می شوید.

سرور چیست؟

سرور چیست؟ (SERVER) : سرویس دهنده در دنیای بزرگ کامپیوتری میتواند مفاهیم و تعاریف مختلفی داشته باشد. اما جامع ترین مفهوم سرویس دهنده به سیستم هایی میگویند که کارش سرویس دهی و خدمات دادن به دیگر سیستم ها است.

به سیستم هایی که خدمات میگیرند از سرویس دهنده ها، به عنوان سیستم های خدمات گیرنده یا کلاینت (CLIENT) معروف هستند.

به طور خلاصه سرور یعنی کامپیوتری که سرویس میدهد، و کلاینت کامپیوتری که سرویس میگیرد.

برای دیدن Server Mining XCH 505TB در ای تی سیتی در اینجا کلیک کنید.

هنگامی که در دنیای اینترنت و آنلاین وقت خودمونو میگذرونیم و مشغول فعالیتی اینترنتی هستیم،در اصل به عنوان یک سرویس گیرنده عمل میکنیم و سیستمی که در بخش دیگر شبکه، به سرویس دهنده  که با نام سرور بیشتر میشناسند به ما خدمات میدهند و جهان اینترنتی با میلیون ها سیستم سرویس دهنده و سرویس گیرنده شکل میگیرد.

ویژگی های سرویس دهنده

  • امکان ارتقا دادن منابع سخت افزار سرویس دهنده
  • منابع سخت افزارش انحصاری هستن
  • اتصال بی وقفه به اینترنت
  • قدرت بالا پردازش و محاسباتی
  • عملکرد با سرعت بسیار بالا
  • امکان پیاده سازی منابع نرم افزرای و سخت افزاری بر روی سرویس دهنده
  • امنیت بالا

سرویس دهنده های فیزیکی یا مجازی چیست؟

این نکته را باید دقت داشته باشید که محصولات سرور فیزیکی و مجازی با هم متفاوت هستند.

به رایانه ای که برای اجرای نرم افزار های سرویس دهنده استفاده میشوند سرور فیزیکی میگویند. اما میان یک سرویس دهنده و یک رایانه معمولی دسکتاپ تفاوتی وجود دارد که در بخش های بعدی توضیح دادیم.

سرویس دهنده مجازی یکی از اشکال مجازی سرویس دهنده فیزیکی است.همانطور که سرویس دهنده فیزیکی یک سیستم عامل و اپلیکیشن های مخصوص خودش را دارد سرویس دهنده مجازی هم دقیقا همان گونه است.سرویس دهنده های مجازی زیاد و متفاوتی هستن که میشود بر روی یک سرویس دهنده فیزیکی تک فعالیت کنند و با استفاده از تکنولوژی مجازی سازی از هم جدا میشوند.

روند کلی درست شدن دستگاه های مجازی شامل نصب یک کامپوننت نرم افزاری سبک بر روی سرور فیزیکی است.کامپوننت نرم افزاری یا به اختصار hypervisor وظیفه اش این است که به سرور فیزیکی اجازه دهد به عنوان یک میزبان مجازی سازی عمل بکند. با مجازی سازی کردن میزبان باعث میشود که تمامی سخت افزار های سرور مثل زمان پردازنده ، فضای ذخیره سازی و پهنای باند شبکه و حافظه را دسترس یک یا چند سرور مجازی قرار گیرد. یک دسترسی کامل دبه مدیران سیستم امکان این را میدهد که سخت افزار های مشخصی به هر سرور مجازی اختصاص دهد. این کارها به کم شدن هزینه ها سخت افزاری سرور کمک میکند ، چون تنها یک سرور میتواند چندین سرور مجازی رو اجرا کند ، به غیر از این حالت ، هر یک به یک سرور فیزیکی نیاز داشتند.

انواع سرویس دهنده ها و کاربرد آن

کاربر این قابلیت را دارد که کاری را بر روی یک سیستم اجرا کند یا ممکن است از طریق یک سرویس دهنده به یک دستگاه دیگه در شبکه متصل باشد. سرویس دهنده های روتین و پر استفاده عبارتند از سرویس دهنده های پایگاه داده، سرویس دهنده های فایل، سرویس دهنده های ایمیل، سرویس دهنده های چاپ، سرور های وب، سرور های بازی و سرور های کاربردی.

با انواع سرویس دهنده ها بیشتر آشنا بشوید:

فایل سرور

دستگاهی است که به کاربران سیستم خود این اجازه را میدهد تا فایل هارا از آن آپلود و دانلود یا ذخیره کنند.

انواع کلاینت ها: کلاینت ها معمولا شامل فکس و پرینتر و رایانه ها و یا دستگاه های دیگر میشوند که باعث میشوند به طور کاملا امن برای اشتراک گذاری اسناد و فایل ها به سرور متصل شوند.

سرویس دهنده برنامه

میان افزار یا سرور برنامه یک محصول مبتنی بر جزء است شناخته میشود، میان افزار خدماتی مبتنی بر امنیت و نگهداری وضعیت ، همراه با دسترسی به داده ها پایداری فراهم میکند. این یعنی یک مقدار قابل قبولی از محاسبات بین سرور های پایگاه داده و کاربر نهایی است.

سرویس دهنده مجازی

سرویس دهنده ای که منابع سخت افزاری و نرم افزاری را با دیگر سیستم عامل ها یک کامپیوتر برای از بین بردن تقاضای مشتریان به اشتراک میزارد سرویس دهنده مجازی میگویند.سرویس دهنده مجازی از نظر هزینه بسیار مناسب تر است و کنترل منابع را سریع تر در دستری کاربر قرار میدهد.

IRC

سرویس دهنده ای مخصوص کاربرانی است که در محیط مجازی کار میکنند و به قابلیت های real-time  دسترسی دارند که شامل سرویس دهنده های مختلف شبکه ای است که افراد میتوانند به یکدیگر از طریق شبکه IRC  وصل شوند.

سرویس دهنده صوت و تصویری

برای کاربران قابلیت های چند رسانه ای وبسایت را فراهم میکند تا جریان محتوای چند رسانه ای را پخش کند.

لیست سرور

یکی از بهترین راه های مدیریت لیست های پستی لیست سرور است. برنامه ای که مدیریت درخواست اشتراک برای لیست پستی را بر عهده دارد و پیام های تازه، خبرنامه ها و یا حتی ارسال ها را از اعضای لیست به کل لیست مشترکان توزیع میکند.

سرویس دهنده چت و فاکس

 سرویس دهنده چت به کاربران قابلیت های real-time  میدهد که در محیطی مثل گروه های اینترنتی تبادل اطلاعات بکنند ،سرویس دهنده فکس هم بهترین گزینه برای ارسال اسناد در سازمان ها است .

هاست ایمیل

این سرویس دهنده امکان انتقال و ذخیره ایمیل را در شبکه شرکت های بزرگ از راه شبکه lan  و wan و اینترنت را فراهم میکند.

Dedicated Server

سرویس دهنده اختصاصی یا Dedicated Server  از نامش مشخص است. که اگر سرویس دهنده اختصاصی یک شرکت، هاست شود، اجازه دسترسی همان سرور فقط از طریق همان شرکت است و سرویس دهنده اختصاصی با دیگر سرویس گیرنده ها یا همان کلاینت ها به اشتراک گذاشته نمیشود به عنوان مثال رو این سرویس دهنده اختصاصی فروشگاه آنلاین تاسیس میشود و هیچ کس نمیتواند به این سرور دسترسی داشته باشد.

در سرویس دهنده اختصاصی به کلاینت ها این دسترسی داده میشود که چه سخت افزار و چه سیستم عاملی را روی آن نصب کند. بعضی وقتا اختیارات ادمینی هم به سرویس گیرنده داده میشود تا سرویس گیرنده ، نگران سرورش نباشد. تامین کننده ی خدمات سرور اختصاصی در حفظ و نگهداری سرور، خدماتی ارائه میدهد. مثل:

  • مانیتورینگ سرویس دهنده و اپلیکشن ها
  • نگهداری فایروال
  • بکاپگیری دیتا
  • جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به سرور
  • آپدیت اپلیکشن های نصب شده
  • آپدیت سیستم عامل

سرویس گیرنده ها هزینه های سرور های اختصاصی به شکل ماهیانه یا فصلی یا سالیانه به شرکت هاستینگ پرداخت میکنند.

سیستم عامل

تنوع نرم افزاری و سیستم عاملی استفاده شده در سرویس دهنده ها میتواند فرق داشته باشد. انتخاب میان سیستم عامل ها و و نرم افزار هایی که روی سرویس دهنده نصب شده اند. بر اساس اهداف و نیاز های مدیران سایت و بقیه کسب و کار ها بستگی دارد.سیستم عامل ها و نرم افزارهایی که بیشتر از آن در سرویس دهنده استفاده میشود به شرح زیر است:

  • ویندوز: اکثر نسخه ها ویندوز از قابلیت نصب بر روی سرویس دهنده ها پشتیبانی میکنند.
  • لینوکس: همه توزیعات لینوکس قابلیت نصب بر روی سرویس دهنده را دارند.
  • مجازی سازی: vmware و esx و مانند اینها در بعضی از سرویس دهنده ها استفاده میشود.

منابع:

تصویر نویسنده
حانیه زمانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *