دوربین مداربسته
دوربین مدار بسته

دوربین مداربسته

دوربین مدار بسته

کار دوربین مداربسته ضبط ویدیو و تصاویر با هدف نظارت و کنترل و امنیت است.دوربین ها میتوانند آنالوگ باشند یا دیجیتال که هر کدام ویژگی های خود رادارند. walter bruch مخترع دوربین مدار بسته بود. کار اصلی دوربین مدار بسته تبدیل نور به سیگنال ویدیویی است.

 

در دوربین مدار بسته سنسور CCD وجود داردکه کار تبدیل نور به سیگنال الکتریکی انجام میدهد. و بعد از پردازش سیگنال الکتریکی به سیگنال ویدیویی تبدیل میشود که میتواند روی صفحه ضبط یا نمایش داده شود.

انواع دوربین های مدار بسته بر اساس تکونولوژی ساخته شده

آنالوگ

دوربین مدار بسته آنالوگ

جز رایج ترین و اولین نسل دوربین های مداربسته بودند.محبوبیت این دوربین های آنالوگ به خاطر قیمت کم ،کوچک بودن آن و نصب آسان است. برای استفاده های خانگی و کسب و کار های کوچک است.

ساز و کار دوربین های مداربسته آنالوگ با چندین دوربین،یک دستگاه DVR و کابل کواکسیال برای متصل کردن دوربین ها به DVR تشکیل شده است.

در دوربین های آنالوگ کیفیت تصاویر حداکثر تا رزولوشن 582*960 است. و در برابر دوربین های دیگر کیفیت پایین تری دارند.تصاویر ضبط شده توسط دوربین مدار بسته به صورت آنالوگ ضبط میشه . برای DVR راسال و به فرمت دیجیتالی تبدیل میشود.

دوربین مدار بسته HD

از اساسی ترین تفاوت های این دوربین ها رزولوشن و وضوح بالا تصاویرش است. در تصاویری که از این دوربین ها به دست می آید، می شود جزئیات ریز مثل چهره افراد را تشخیص داد و حتی به عنوان مدرک جرم ارائه داد. دوربین های HD به چهار نوع  HD-CVI ,AHD ,HD-SDI ,HD-TVI  تقسیم می شوند. این 4 دسته از تصویر برداری با کیفیت 1080*1920 پشتیبانی می کنند. دوربین های HD نسبت به اختلاف هزینه کمی که با دوربین های آنالوگ دارند، گزینه مناسبی برای استفاده های خانگی و کسب و کار ها هستند.

دوربین های تحت شبکه

دوربین های تحت شبکه رو تحت نام دوربین IP یا دوربین اینترنتی هم میشناسند.ساز و کار این دوربین ها به طوری است که میشود ادرس IP وطری تنظیم کرد که از طریق شبکه یا اینترنت تصاویر دوربین های مدار بسته آنلاین دریافت و مشاهده کنید.

در فرایند کاری این دوربین ها تجهیزات پسیو شبکه بیشتری نسبت به دوربین ها آنالوگ نیاز است. از سوئیچ برای برقراری ارتباط میان دوربین ها و سیستم ها استفاده میکنن . از طریق اینترنت و با استفاده از مودم روتری که در محل کار یا زندگی نصب شده تصاویر  دوربین های آنالوگ رو میشود مشاهده کرد.

دستگاه NVR: در دوربین های تحت شبکه به جای دستگاه DVR از NVR استفاده میشود جایگزینی بهتر با امکانات بیشتر در دوربین های تحت شبکه استفاده میشود.

دوربین های تحت شبکه به صورت کلی از قسمت های زیادی تشکیل شده مانند سنسور تصویر، پردازشگر تصویر، چیپ شبکه و… تشکیل شده است.

هنگامی که نور از سنسور عبور میکند و به سیگنال دیجیتال تبدیل میشود و توسط پردازشگر پردازش و سپس فایل فشرده تبدیل میشود بر روی شبکه ارسال میشود.

برای دیدن مقاله شبکه چیست بر روی اینجا کلیک کنید.

تاریخچه

اولین بار در سال ۱۹۴۲ شرکت زیمنس آلمان سیستم دوربین های مدار بسته را برای مشاهده پرتاب موشک دسرت و نصب کرد. (والتر بروچ) یک مهندس آلمانی که مسئول نصب این سیستم بود.

در سال 1949 در امریکا اولین تبلیغ برای دوربین مدار بسته انجام شد که مربوط به محصولی به نام (وریکون) بود. بعد از آن ضبط تصاویر دوربین مدار بسته در پرتاب موشک ها و پایگاه های فضایی بکار گرفته شد و حتی روی موشک ها نصب شد تا حدی که تصاویر را هماه با صدا به زمین ارسال کرد.

اولین بار در سال 1973 از دوربین های مدار بسته در اماکن عمومی امریکا به دلیل کم شدن جرایم نصب شد اما تاثیری در کاهش جرایم ایفا نکرد. در سال 1980 از دوربین های مدار بسته در کل امریکا بخصوص مراکز عمومی استفاده شد. اینچنین به نظر میرسید که دوربین های مدار بسته راه حلی به صرفه تر در مقایسه با نیرو های پلیس برای شناسایی جرایم میباشد.

کاربردهای دوربین مداربسته

حفاظت و تامین امنیت کاربرد اصلی دوربین های مدار بسته است. اما کاربرد های دیگری نظیر کاربدهای پلیسی، نظامی، صنعتی، تصویر برداری نامحسوس، کنترل ترافیک که در ادامه بهشون میپردازیم.

  • کابرد دوربین های مداربسته در پلیس

نصب دوربین های مدار بسته در سطح شهر باعث کم شدن جرائم و آسیب های اجتماعی شده است. برخی از این جرائم مانند کنترل سرعت اتومبیل ها، تصادفات، ناهنجاری های رانندگان، کنترل وضعیت بزرگراه ها میباشند.

  • دوربین های مدار بسته کنترل ترافیک

دوربین های مدار بسته در اکثر کشور ها برای کنترل ترافیک در سطح وسیعی استفاده میشود. در خیابان ها و بزرگراه ها برای نظارت ترافیکی دوربین های مداربسته را نصب میکنند تا نظارت بهتری داشته باشند. آگاهی از وقوع تصادف، کنترل سرعت و مشاهده پلاک خودروی متخلف همه را شناسایی کرده و رسیدگی میکنن.

  • کاربرد دوربین مدار بسته در صنعت

در بخش هایی از کارخانه جات صنعتی که حضور انسان در آن مکان خطرناک یا حتی غیر ممکن است. مثل صنایع شیمیایی یا راکتور هسته ای، دوربین های مداربسته میتوانند نقش مهمی داشته باشند.

نوعی دیگر از دوربین ها در صنعت استفاده میشوند به درجه حساس میباشند و در هر فرایندی درجه حرارت را اندازه میگیرند.

  • کاربرد دوربین های مداربسته برای نظارت بر کارمندان

به دلیل نظارت و ایمنی و عملکرد کارکنان، کارفرما دوربین های مدار بسته را در محیط کار نصب میکند. توجه داشته باشید در ساختمان ها اداری و کاری نصب دوربین مداربسته باید با آگاهی کارمندان انجام شود.

  • کاربرد دوربین های مدار بسته در مکان های عمومی

مکان های عمومی مانند مجتمع های ورزشی، تجاری، تفریحی، رستوران ها، مناطق توریستی، پارکینگ ها و… با نصب دوربین های مداربسته باعث میشود نظارت و امنیت در آن منطقه بیشتر و بهتر شود و افراد ساکن آنجا احساس امنیت بیشتری داشته باشند.

انواع دوربین مداربسته بر اساس ظاهر و عملکرد

دوربین مدار بسته ثابت و متحرک

دوربین های مدار بسته ثابت در نقطه ای نصب میشوند و یک زاویه دید ثابت به کاربر نشان میدهد. این دوربین ها برای نظارت هر روزه یک مکان ثابت مناسب اند. در برخی دوربین ها میشود تعویض لنز انجام داد و زاویه پوشش دوربین را تغییر داد.

دوربین های مدار بسته متحرک را میشود به صورت دستی یا اتوماتیک در محور افقی یا عمودی حرکت داد یا روی تصویر زوم کنید.تمام این موارد باعث نظارت بیشتر در محل نصب میشود.

دوربین مداربسته دام، اسپید دام، جعبه ای، بولت

دوربین ها به 4 صورت دام، اسپید دام، جعبه ای و بولت موجود است. دوربین های تحت شبکه دام دید گسترده ای در محیط دارند اما دوربین های جعبه ای توانایی پوشش تمام زوایا رو ندارند. همین باعث میشود یک سری نقاطی گور در محل ایجاد شود که برای اعداف خراب کارانه استفاده شوند.

دوربین های بولت تنوع زیاد و ویژگی های زیادی دارند و به صورت استوانه ای هستند. ویژگی این دوربین در برابر دوربین های دام این است که دوربین بولت انعطاف بیشتری دارد و در مکان های مختلف مثل سقف و دیوار قابل نصب است و با هدف پوشش وسیع فضا ها ساخته شده.

اما نکته حائز اهمیت این است کهدر حال حاضر دوربین ها تر کیبی از موارد مختلف هستند و بهتر از قبل نیاز های کاربران را رفع میکنند.

اخرین نوع دوربین هم اسپید دام است، همان طور که از نامش پیداست مانند دوربین های دام هستن. اما ویژگی متحرک بودن را دارند، این دوربین ها با توجه به قابلیت جابه جایی در محور افقی و عمودی و ترکیبش با پوشش زاویه عریض دوربین های دام، فضای گسترده ای را میتواند تحت پوشش خود در بیارد.

دوربین مداربسته

دوربین مداربسته بیسم و سیمی

برای اتصال دستگاه با دوربین مداربسته سیمی نیازمند به یک بستر فیزیکی یا همان کابل است که با توجه به دوربین می تواند کابل شبکه یا کواکسیال باشد.

این دوربین ها از حداکثر پهنای باند و سرعت استفاده می کنند و ارتباط پایدار و بدون وقفه دارند، نسبت به دوربین های مدار بسته بی سیم آن تر هستند. چون امکان هک شدن و شنود اطلاعات در بین راه امکان پذیر نیست.

دوربین های مداربسته بیسیم می توانند بدون هیچ بستری فیزیکی (کابل)تصاویر را با امواج وایرلس ارسال کنند. بزرگ ترین ویژگی این دوربین جابه جایی راحت آن است که در مقایسه با دوربین های سیمی که برای جابه جایی نیاز به تغییر طول کابل دارند مزیت بزرگی محسوب می شود.

دوربین های بیسیم در ارتباطات ناپایدارن و همینطور برد کمی در ارسال اطلاعات دارند. در مقایسه با دوربین های سیمی که می شود مسافت زیادی را با استفاده از کابل های شبکه پوشش دهند.

دوربین مداربسته درد در شب و روز

بعضی از دوربین ها امکان ضبط تصاویر در تاریکی را ندارند به همین علت ارزان تر و فروش کم تری نسبت به دوربین های دید در شب دارند.

دوربین های دید در شب این امکان را دارند تا بشود در تاریکی تصاویر یا ویدیوهایی با کیفیت مطلوب برای شما ارسال کند. رشد تکنولوژی ثبت تصاویر در تاریکی روز به روز کیفیتشان بهتر می شود.

برای دیدن ارائه خدمات دوربین مدار بسته در شهر آی تی بر روی اینجا کلیک کنید.

هنگام  خرید دوربین مداربسته به چه ویژگی هایی باید دقت داشته باشیم؟

قابلیت stream دوربین مدار بسته و انواع آن:

stream به معنای جریان است و در علم کامپیوتر به معنی پخش مستقیم و بدون توقف، استریم می گویند.

main stream  و sub stream  از انواع استریم هستن که توسط شرکت هایک ویژن معرفی شد و رشد پیدا کرد. دستگاه های DVR  هایک ویژن این ویژگی را به خاطر ارائه تصویری نرم و بدون تاخیر برای دسترسی از راه دور و ریموت ارائه کرد. امروزه به شکل گسترده تری از این تکنولوژی در میان تولید کننده های جهانی مانند هایک ویژن و داهوا استفاده می شود.

  • main stream : مین استریم نسبت به دیگر استریم ها رزولوشن بالاتری دارد . میتوانید با رزولوشن حداکثری پشتیبان شده توسط دوربین مدار بسته روی شبکه داخلی نسبت به مانیتور و ضبط تصویر به وسیله NVR اقدام کنید.
  • sub stream : ساب استریم یعنی ویدیو هایی که رزولوشن پایین تری در زمانی که پهنای باند کم است ارائه میکنند. در هنگامی که پهنای باند جوابگو ارسال دائمی اطلاعات نیست به صورت اتومات از رزولوشن های CIF4,DCIF,2CIF,CIF,QCIF استفاده میشود. تا تصاویر ارسالی به استانداردهای لازم برسد.
  • triple stream : در استریم سه گانه میشود بر اساس نیاز، معیار های فریم ریت ، کدک تصویری و بیت ریت تصاویر استریم شده را تغییر دهید. این یک قابلیت شخصی سازی است که در اختیار کاربران قرار میدهد.

قابلیت EIS :

EIS مخفف کلمه (Electronic Image Stabilization) به معنای لرزش گیر تصویر الکترونیکی که باعث میشود لرزش در تصاویر ضبط شده به کم ترین میزان خود برسد.

قابلیت HLC :

HLC مخفف کلمه (High Light Compensation) به معنای جبران کننده نوری. این قابلیت را دارد که تصاویر دریافتی از دوربین توسط نورهای شدید مثل چراغ های جلو خودرو تخریب نشود. یکی از انتظارات از دوربین ها شناسایی پلاک خودرو است، حال اگر نور چراغ های جلوی خودرویی به لنز دوربین بتابد مخصوصا اگر شب باشد کیفیت تصاویر کم میشه و پلاک خودرو ناخوانا میشود. HLC  باعث میشود که با تنظیم نور نقاطی که از بیش حد روشن شده اند، کم کند و به کیفیت تصویر کمک کند.

قابلیت BLC :

BLC مخفف کلمه (Back Light Compensation) به معنای جبران کننده نور پس زمینه ویژگی است. که نسخه ضعیف تر ویژگی WDR است که با معرفی این ویژگی، BLC دیگر استفاده چندانی نداشت.

قابلیت WDR :

WDR مخفف کلمه (Wide Dynamic Range) مانند BLC است. اما تفاوتی که داره طراحی پیشرفته تر و کارایی بهتری دارد. این تفاوت باعث میشود تا مناطق روشن و تاریک به تعادل نوری برسند.

این شرایط در مکان هایی که نور طبیعی بیش از حد مثل دفاتر و فروشگاه ها با پنجره های بزرگ بسیار میبینیم.

دوربین های مدار بسته با قابلیت WDR از یک حسگر با دو سنسور تصویر ساخته شدند. یکی از سنسور ها عکس را با سرعت بالایی ثبت میکنن و دیگری با سرعت استاندارد که با تعامل هم میتوانند تصویری با نور دهی یکسان و اسناندارد تولید کنند.

این ویژگی به کیفیت سنسور اصلی بستگی دارد که هنگام خرید باید بدانید که دوربینی که میخرید کیفیت تصوی بالایی باید داشته باشد.

قابلیت DWDR :

DWDE مخفف کلمه (Digital Wide Dynamic Range)  هزینه دوربین های WDR نسبتا گران است. به همین دلیل سازندگان قابلیتی اقتصادی تر را توسعه دادند که نسبت WDR  هزینه کم تری دارد.

تنها تفاوت این دو ویژگی این است که DWDRبر عکس WDR که به سنسور تصویر بستگی دارد، تنها به چیپ DSP تکیه دارد.

این دو ویژگی تفاوت زیادی با هم ندارند اما همین اندک تفاوت ها اختلاف زیادی را ایجاد کرده. ویژگی DWDR تصویر را بیش از اندازه تغییر میدهد که میشود کیفیت اصلی کاهش یافته و تصویر نورپردازی و پیکسلی شود. این مورد با تفاوت قیمتی که دارد قالب چشم پوشی است نسب WDR.

منابع:

تصویر نویسنده
حانیه زمانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *