کابل شبکه
کابل

کابل شبکه

کابل شبکه

در این مقاله میخواهیم در رابطه با موضوع کابل شبکه بپردازیم، میدونین برای دسترسی به اینترنت روش های مختلفی وجود دارد اما دو کلی دسته خیلی بیشتر از همه مورد است استفاده است.اتصال به اینترنت از نوع کابل شبکه یا اتصال از نوع بی سیم تقسیم میشود.اما کابل شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

تاریخچه کابل شبکه

ساموئل مورس در سال 1844 با ایده ارتباطات دیجیتال تلگراف رو اختراع و رونمایی کرد.اما از آن زمان تا الان نحوه ارتباطات خیلی تغییر کرده، مهم ترین تغییر آن سرعت در انتقال آن است. اطلاعات در قرن 19 در ثانیه، دو یا سه نقطه در تلگراف ارسال میشد در حال حاضر سرعت به بیش از یک گیگابات بر ثانیه رسیده.

بعد از اختراع تلگراف، امیل بودات یک مخترع فرانسوی بود که ماشین چاپ تلگراف را خلق کرد، از کد پنج بیتی و کیبود در آن استفاده میشد و به شکل مجازی پیام ارسال یا دریافت میشد.

در اوایل سال 1996 شرکت های امریکایی کدهای 7 بیتی که 128 کاراکتر را در خود جای میدادند به وجود آوردند بعد آن شرکت IBM کد ASCII که فقط از 8 بیت ساتفاده میکند را به وجود آورد که فقط 256 کاراکتر را پوشش میداد و به Extended ASCII معروف است.

در طی 50 سال اخیر در ارتباطات، سرعت ملاک اصلی بوده و با کار بر روی آن و پیشرفت تکنولوژی هر روز سرعت ارتباطات بیشتر میشود.در این زمینه استاندارد های مختلفی وجود دارد اما مهم این است که بیشتر شدن سرعت به تجهیزات اتباطی بهتر نیاز دارد.

کابل کواکسیال

برای ارتباط بین شبکه های رادیویی، تلفنی و تلویزیونی در مسافت های طولانی از کابل کواکسیال استفاده میشود. از این کابل ها در سایز ها و اندازه های کوچک تر برای ارتباط وسایل تصویری خانگی استفاده میشود. از کاربرد های کابل کواکسیال میشود به انتقال سیگنال از آنتن به تلویزیون، ایستگاه تلویزیونی به گیرنده ها تلویزیون از دکل رادیویی به گیرنده رادیو و….

کابل شبکه چیست؟

مجموعه ای از سیم ها با جنس مس یا شیشه است و برای اتصال و مبادله اطلاعات بین روتر ها، سوییچ ها، شبکه های استورج و کامپیوتر ها استفاده میشود.پس به طور خلاصه کابل ها، رسانایی هستند که داده ها بین آنها جریان دارند و این داده هارا از دستگاهی در شبکه به تدستگاه دیگری انتقال میدهد.

Indoor و Outdoor

کابل های Indoor معمولا از جنس LSZH یا PVC هستند و در داخل ساختمان ها استفاده میشود.ممکن است عواملی مثل آب، گرما، سرما، نور خورشید، گرد و غبار، ضربه و… به این کابل ها خسارت وارد کند و به در زمان طولانی فرسوده شود.

مدل Outdoor روکش محافظ دارد که میتواند در برابر عوامل محیطی مقاومت بیشتری داشته باشد.در لایه بیرونی یک روکش PE مشکی رنگ وجود دارد.اما اگر قرار باشد کابل در زیر خاک قرار داشته باشد، یک لایه Steel Armorded هم علاوه بر لایه PE وجود دارد و لایه دیگری برای جلوگیری از حیوانات جونده مثل موش استفاده میشود.

پچ کورد

نوعی کابل که در دو سر آن سوکت RJ45 وصل شده است و از نیم متر تا بیست متر وجود دارد.

تفاوت پچ کورد و کابل شبکه

  • کابل های شبکه معمولا به صورت دستی سوکت زده میشوند و همین دلیل باعث زشتی و نا فرمی آنها میشود. اما کابل های پچ کورد کارخانه سازنده آنها از طریق دستگاه سوکت میزنن و مرتب و زیباتر هم هستن.
  • کابل های پچ کورد طیف رنگی زیادی دارند و میتاوان از رنگ های مختلف آن استفاده کرد.
  • نسبت به کابل شبکه نویز کمتری دارند، و در مسیر های کوتاه تر استفاده میشوند.
  • کابل های پچ کورد به دلیل سوکت زنی از طریق دستگاه خطای کم تری نسبت به کابل های شبکه دراند.
  • کابل های پچ کورد اندازه های مشخصی دارند. اما کابل های شبکه را میتوان در اندازه های متفاوت سوکت زد.
  • کابل ها شبکه از ترکیب نوعی هادی و مفتول ساخته شدند اما پچ کورد ها از زوج سیم های مسی و افشان ساخته شده اند.

انواع کابل های TP از نظر مقاومت در برابر نویز

TP مخفف کلمه Twisted-Pair است. این کابل ها از نظر ساختاری به دو دسته UTP و STP تقسیم میشوند. برای جلوگیری از نویز یا کاهش تداخل الکترومغناطیسی در کابل های STP  نوعی شیلد استفاده میشود. کابل های TP از 4 زوج سیم به هم تابیده شده تشکیل شده اند. کابل های STP بر اساس نوعغ شیلدی که دارند تقسیم بندی میشوند.

  • در ادامه کابل های شبکه UTP و انواع کابل های STP را بررسی میکنیم:
  • کابل های UTP یا U/UTP : در این نوع از کابل ها هیچ گونه شیلدی به کار نرفته.
  • کابل های STP: در این این نوع کابل دور هر کدام از زوج سیم ها یک شیلد قرار دارد. این شیلد بسیار نازک است.
  • کابل ها FTP یا F/UTP : در این نوع کابل دور همه زوج سیم ها یک فویل پیچیده شده است اما دور هر تک زوج شیلدی وجود دارد.
  • کابل های S/UTP : در این کابل ها یک شیلد بافته شده به دور همه زوج سیم ها پیچیده شده ولی دور هر تک زوج شیلدی یا فویلی وجود ندارد.
  • کابل های SF/UTP یا SFTP : این کابل ها دور کل زوج سیم های آن هم فویل و هم شیلد وجود دارد، اما به صورت تک تک دور هر زوج سیم شیلد یا فویلی وجود ندارد.
  • کابل های S/FTP : کابل هایی که دور همه زوج سیم ها یک شیلد وجود دارد و دور هر یک از زوج سیم ها یک فویل وجود دارد.
  • کابل های F/FTP یا FFTP : کابل هایی که بر روی هر زوج سیم تابیده شده آن و همچنین تمام زوج ها فویل پیچیده شده است.
  • کابل های U/FTP : کابل های که دور هر زوج سیم تابیده شده یک فویل قرار دارد.

برای دیدن محصولات سایت آی تی سیتی بر روی اینجا کلیک کنید.

کابل شبکه بر اساس سرعت

کابل شبکه Cat3 UTP :

این کابل ها معمولا در شبکه های توکن رینگ و BaseT 10 استفاده میکنند و از 4 جفت سیم به هم تابیده شده مسی تشکیل شده اند. از کابل های CAT3 فواصل 100 متر را میشود کابل کشی کرد.تا سرعت 10Mbps پشتیبانی میکند.حداکثر پهنای باند کابل های Cat3 تا 16 مگاهرتز است.

 کابل شبکه Cat4 UTP :

کابل Cat4 در شبکه های توکن و رینگ استفاده میشود و از 4 زوج سیم به هم تابیده شده تشکیل میشوند، تا سرعت 10Mbps را پشتیبانی میکند.  درحال حاضر از این کابل ها کم تر استفاده مشود.

کابل شبکه Cat5 UTP :

این کابل ها دارای سوکت RJ45 استو از 4 جفت سیم مسی به هم تابیده شده تشکیل شده است. تفاوت Cat5 با کابل های قبل در این است که این کابل در شبکه توکن رینگ، Fast Ethernet استفاده میشود و تا 100Mbps سرعت را پشتیبانی میکند. و پخنای باند تا 100 مگاهرتز دارد.

این کابل ها در شبکه خانگی کاربرد دارد. برای استفاده در فاصله های زیاد (از صد متر بیشتر) باید از رابط استفاده کنند و گرنه باعث به وجود آمدن اختلال در مسیر میشود و بسته های اطلاعاتی گم میشوند.

کابل شبکه Cat5e UTP :

این کابل ها در شبکه های Fast Ethernet، Ethernet،  Gigabit Ethernet استفاده میشود، پهنای باند در این کابل ها برابر 100 مگاهرتز و سرعتی معادل 1Gbps دارد.

کابل Cat6 UTP :

این کابل ها در شبکه گیگابایت اترنت و G Ethenet 10 مورد استفاده قرار میگیرد. تا فاصله 55 متری، از سرعت 10 Gbps پشتیبانی میکند. در فاصله هایی تا حدود 100 متر سرعت 1 Gbps دارند، و تا 250 مگاهرتز پهنای باند دارد.

در بین این کابل ها یک جدا کننده فیزیکی بین ۴ جفت سیم وجود دارد که تداخلات الکترومغناطیسی را کم کند.باید دقت کنید دیگر اجزا برای استفاده از این کابل مثل جک ها، پچ پنل و… طبق این استاندارد باشند.

کابل Cat6a UTP :

این کابل مانند Cat6 UTP هست و در سال 2009 معرفی و به بازار اومد.و در شبکه های گیگابایت اترنت و G Ethernet 10 و سرعتی برابر 10 Gbps را پشتیبانی میکند. و پهنای باندی برابر با 500 مگاهرتز دارد.

کابل شبکه Cat7 UTP :

این کابل ها در شبکه های Gigabit Ethernet و   G Ethernet 10 استفاده میشود و تا سرعت 10 Gbps را پشتیبانی میکند. و پهنای باندی معادل 600 مگاهرتز میدهد.

این کابل ها در دیتا سنتر های بزرگ برای برقراری ارتباط بین سرور ها و سوییچ ها استفاده میکنند.

خدمات آی تی سیتی در زمینه شبکه.

کابل فیبر نوری

در این کابل ها داده ها از طریق نور لیزر انتقال داده میشوند. به همین دلیل از جنس سیلیسیم دی اکسید ساخته میشوند. این کابل ها با کابل های کواکسیال و TP کاملا متفاوت است. قطر آن ها یک اینچ است، در این کابل ها از هیچ سیم مسی استفاده نشده و جنسشان از شیشه است. از این کابل ها در فواصل زیاد میان شبکه ای استفاده میشود.

منابع:

تصویر نویسنده
حانیه زمانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *