index
طراحی سایت

Index on the web

ایندکس در دنیای وب به معنای اضافه شدن سایت یا صفحات آن به موتور جستجو میگویند(در گوگل به عمل ایندکس شدن، google indexing میگویند). موتور های جست جو برای پیدا کردن صفحات وبسایت از ربات هایی به اسم crawl استفاده میکنند که کار این ربات های به اصطلاح عنکبوت کاوش کردن است، و اطلاعات مورد نیاز کاربران رو از این طریق در اختیارشان میزارند و سایت شمارا سئو میکنند.

crawl

با خزنده ها بیشتر آشنا بشوید

خزنده ها پس از ورود به سایت شروع به کاوش و جست جو میکنن از طریق لینک های موجود در صفحه پیمایش خود را اغاز میکنن، این عمل همان خزیدن گوگل است. میشود لینک هایی را که نمیخواهیم خزنده ها آن را جست جو کنند را در فایلی به نام Robots.txt گذاشت.

سه بخش اصلی موتور جست جو

Crawl: برای یافتن محتوا ها و مطالب در اینترنت

Index: هر عبارت یا محتوایی که crawl شدن ذخیره و طبقه بندی میشود. و به این شکل صفحات که ایندکس شدن برای جوابگویی به جست جو کاربران آماده میشوند.

Rank: صفحات به طوری مرتب شده اند که پاسخی که برای جست جو نمایش داده میشود بهترین باشد.

روش هایی که سایت ما سریع تر index میشود

بک لینک: لینک سایت را در سایت های دیگر بگذارید تا خزنده ها آن سایت را پیمایش کنند تا به لینک شما برسند و سایت شما ایندکس شود. اما برای آنکه صفحات دیگر سایت ایندکس شوند باید بین صفحات لینک های داخلی هم وجود داشته باشد.

نقشه سایت:

مانند یک دفترچه راهنما برای معرفی سایت به موتور جست جو استفاده میشود. در این نقشه تمام مسیر که باعث میشه روبات ها بهتر سایت مارا بررسی کنند و به دیگر صفحه ها هدایت شوند وجود دارد. بدون نقشه به صورت اتومات هم تمامی صفحه ها لینک میشوند اما وجود نقشه باعث میشود سرعت بیشتری در این عمل صورت گیرد

گوگل وبمستر تولز:

گوگل این امکان را در اختیار سایت ها میدهد که مدیریت سایت با خودتان باشد. برای استفاده از این ابزار کافیست یک اکانت گوگل داشته باشید و در سایت گوگل وبمستر ثبت نام کنید.

مطالب تکراری:

تکرار مطالب در سایت شما مضر است و باعث حذف از لیست نتایج گوگل میشود. گوگل بر روی مطالب که کپی شده اند از سایت های دیگر بسیار حساس است و سایت را حذف یا پیغام 404 میدهد.

پروفایل شبکه اجتماعی:

با استفاده از شبکه های اجتماعی و گرفتن بک لینک از طریق بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ سایت خود را به اشتراک بگذارید.برای موتورهای جست جو ورودی که از طرف شبکه های اجتماعی بیاید اهمیت زیادی دارد و سایت شما را را به رتبه های اول رتبه بندی اختصاص میدهد.

لینک سازی داخلی:

یکی از ترفند ها برای سریع تر ایندکس شدن سایت است که باعث میشه کاربر زمان بیشتری رو در سایت بگذراند.

تولید محتوا:

استفاده از کلمات کلیدی و تولید محتوا یونیک از ساده ترین اما مهم ترین روش ها برای ایندکس شدن سایت است.

نام دامنه:

نام دامنه و استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه جزء بهترین روش ها برای ایندکس کردن است.

به اشتراک گذاری مطالب:

محتوای خوب و مفید و اشتراک گذاری آن توسط کاربر اهمیت زیادی دارد. همچنین میشود مطالب خود را به عنوان مهمان در دیگر سایت ها یا شبکه های اجتماعی یا سایت های وبلاگی گذاشت و ورودی بیشتری گرفت و سرعت ایندکس بیشتر شود.

چگونه بفهمیم سایت ما index شده است؟

هنگامی که سایت مان ایندکس شده باید از آن اطمینان حاصل کرد. که از چندین روش میشود این کار رو کرد:

  • صفحه نتایج گوگل
  • بخش coverage در سرچ کنسول
  • url inspection
  • site: azmayesh

آیا نیاز است وبسایت خود را ایندکس کنیم؟

موتورهای جست جو از طریق خزنده ها و ربات ها به صفحات وب دسترسی دارند و میتوانند اطلاعات را بخوانند و ذخیره کنند.گوگل علاوه بر crawl کردن به داده های دیگری هم دقت میکنه که باید آنها را هم رعایت کرد مثل دامنه و مطالب تکراری، پس نیاز است تا وبسایت خود را ایندکس کنیم.

آیا امکان دارد صفحات از ایندکس حذف شوند؟

بله، گاهی به چند علت حذف میشوند:

url توسط موتور جست جو پنالتی شود: قوانین یا دستور العمل هایی که به موتور های جست جو مربوط میشود توسط ادمین های سایت نقض بشود، نتیجه آن میشود حذف url از لیست موتور های جست جو.

به url مگاتگ noindex اضافه شده باشد:  این تگ ها معمولا توسط ادمین سایت اضافه میشود و کاربرد این تگ حذف url از صفحه نتایج موتور جست جو است.

url خطای سایت یا خطای سرور میدهد: این خطا هنگام جابه جایی صفحه یا حذف صفحه به وجود می آید.

url به دلیل نیاز نداشتن به رمز عبورخزنده ها را بلاک کرده است: در این مورد قبل از نمایش سایت به کاربر درخواست رمز عبور میکند.

چگونه صفحات خود را به گوگل معرفی کنیم؟

  • ابتدا وارد سرچ کنسول شوید.
  • وارد بخش url inspection tool شوید
  • ادرس مورد نظر را در باکس قارا دهید.
  • صبر کنید تا صفحه شما بررسی شود.
  • و در نهایت باید دکمه request indexing را کلیک کنید.

Google Index API چیست؟

به وبسایت هایی که به شکل خودکار توسط موتور جست جو گر ایندکس شوند Google Indexing API میگویند.

روبات ها از طریق نقشه سایت (Sitemap) مطالب وب سایت را بررسی میکنند. اما این کار روبات ها بسیار اهسته و کند پیش میرود و آنالیز سایت بسیار طول میکشد.

اما با استفاده از Google Indexing API میشود سریع به گوگل فهماند که چه تغییراتی در سایت ما اضافه یا حذف شده است.

مزیت های Google Index API

  • رنک وبسایت شما به سرعت بالا میرود.
  • میشود شانس خود را در نتایج گوگل در بیشتر کرد و جایگاه بالاتری از رقیبان خود کسب کنید.
  • میشود وبسایت خود را به روز نگه داشت و باعث افزایش ترافیک شد.

Mobile-First indexing چیست؟

یعنی ورژن موبایل شما توسط موتور جست جوگر ایندکس شود. اگر وبسایتی نسخه ریسپانسیو موبایل را نداشته باشد میتواندبا همان نسخه دسکتاپ ایندکس اما ایندکس با ورژن موبایل پتانسیل و رنک بالاتری میتواند دریافت کند.

نسخه موبایل به عنوان جایگزین استفاده میشود و نسخه دسکتاپ به عنوان نسخه اصلی استفاده میشود.

اگر وبسایت شما نسخه موبایل دارد باید موارد زیر را دقت کنید:

محتوا: باید دقت کنید که نسخه موبایل وبسایت مانند نسخه دسکتاپ کیفیت و سطح بالایی داشته باشد. و باید دقت کنید در نسخه موبایل هم محتوا ها قابل crawl و index باشند.

Structured data: باید در هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ از structured data استفاده کرد. در url باید از استاندارد مطابق نسخه موبایل استفاده کرد. و از داده های غیر ضروری پرهیز کرد.

Metadata: باید از عنوان و توضیحات متای یکسانی در هر دو ورژن استفاده کرد.

منابع:

 

تصویر نویسنده
حانیه زمانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *