کارت گرافیک
سخت افزار

کارت گرافیک

کارت گرافیک

یک قطعه سخت افزاری که تصاویری که بر روی مانیتور میبینید را تولید میکند، به این قطعه کارت گرافیک میگویند.Graphics Card توسط شرکت های انویدیا و AMD ساخته میشوند و جز عناصر اصلی یک سیستم است و با توجه به مورد استفاده و نیاز کاربران مدل های زیادی دارد.

با امکاناتی که Graphics Card دارد کاربران میتوانند در زمینه های بازی ها، برنامه های ادیت عکس و فیلم، طراحی سه بعدی، و پخش فیلم استفاده کنند.

معمولا این قطعه بر روی برد های مداری اماده میشود و بر روی مادر بورد وصل میشود.

مسئولیت اصلی Graphics Card رندر کردن تصاویر بر رایانه شخصی است. بهترین گرافیک میتواند بهترین تصویر را برای ما تولید کند.و این موضوع برای گیمر ها و طراح ها مهم است.

برای دیدن محصولات کارت گرافیک شهر ای تی بر روی اینجا کلیک کنید.

انواع کارت گرافیک

یکپارچه: این مدل کارت گرافیک ها بر روی ماردبور نصب میشوند و به شکل اضافه بر روی رایانه اضافه نمیشوند. آن ها بر روی لب تاب های استاندارد یا برخی رایانه های ارزان قیمت میشود یافت. معایب این کارت ها این است که نمیشود به راحتی بروزرسانی یا ارتقا داد.

جدا: این مدل کارت گرافیک به شکل اضافه بر روی بورد اصلی اضافه و نصب میشوند. این کارت ها را میشود بعدا ارتقا داد.

برای کارت گرافیک چه مواردی را باید بررسی کرد؟

هنگام تهیه Graphics Card موارد زیادی مثل سرعت پردازنده، میزان سرعت حافظه، تعداد پورت های ورودی و خروجی،نوع اینترفیس ها به دقت بررسی و مشخص شود. کارایی و قیمت یک Graphics Card با مشخصات آن ارتباط مستقیمی دارد.

Expansion Slots

Graphics Card به شکل مجزا بر روی مادر بورد سوار میشود. به همین دلیل اسلات هایی بر روی مادر بورد ساخته شده که کارت گرافیک بر روی آن قرار میگیرد. به این اسلات ها  Expansion Slots یا قطعات اسلات میگویند.

انواع خروجی نمایشگر کارت های گرافیک

برای اتصال کارت گرافیک به مانیتور ها از خروجی ها استفاده میشود. در حال حاضر در کار گرافیک های جدید و پرقدرت از خروجی HDMI استفاده میشود.

  • VGA
  • DVI
  • HDMI
  • Displayport

برند های اصلی در زمینه تولید Graphics Card

از مشهور ترین برند های Graphics Card میشود به Nvidia و  AMD اشاره کرد. انویدیا محصولات خود را با برند GeForce و در مقابل ای ام دی با برند Radeon استفاده میکند.

انویدیا

درایور کارت گرافیک

وقتی ویندوز خود را عوض میکنید، گرافیک نیاز به نصب دارد چون باید سیستم عامل Graphics Card را بشناسد.

معمولا همراه با خرید کارت گرافیک دی وی دی درایور مربوط به کرات هم به شما داده میشود. در غیر این صورت میشود از سایت سازنده درایور مربوط به Graphics Card را دانلود و نصب کرد.

تفاوت درایور کارت گرافیک بات سایر درایور های اجزا سیستم این است که که مدام نیاز به اپدیت دارد.

پردازنده گرافیکی (GPU)

GPU مخفف کلمه Graphics Processing Unit است که یعنی واحد پردازش گرافیکی. وظیفه این واحد رندر کردن گرافیکی است. به صورت کامل تر GPU وظایف و داده هایی که مربوط به نمایش است را از CPU میگیرد و بعد داده ها و وظایف را پردازش و به صفحه نمایش میفرستد که بگوید چه چیزی نمایش داده شود. صفحه نمایش سیگنال هارا میگیرد و تصویر را نمایش میدهد.

FPS

کارت گرافیک های جدید و امروزی توانایی انجام کار های سه بعدی و تصویر سازی را دارند، اما برای استفاده از ان نیاز است تمام Graphics Card را باز طراحی کنیم.

FPS مخفف کلمه Frame Per Second است که معنی آن فریم بر ثانیه است. در حالت کلی FPS یعنی تعداد فریم هایی که در ثانیه درون تصاویر ویدیویی میبینید.

به عنوان مثال در یک بازی رایانه ای FPS به این معناست که در هر ثانیه چند فریم تصویر را میتواند نمایش دهد. البته هر چه مقدار FPS بیشتر باشد بازی روان تر و نرم تر اجرا میشود. اغلب برای اینکه FPS کمتر از از 30 فریم مناسب نیست برای بازی اشتراک نظر دارند. هر چه FPS کم تر باشد وضوح تصاویر و کیفیت آن کم تر شده و نمشود از بازی یا تصویر خود لذت ببرید.

حافظه Graphics Card

از ملاک های مهمه Graphics Card حافظه آن ها است. امروزه بیشتر Graphics Card در ظرفیت 1 گیگابایت تا 12 گیگابایت تولید و خرید و فروش میشوند.

نسل های حافظه به کار رفته در گرافیک ها ار نوع GDDR5X است.

جدول زیر نشان دهنده ترنیب نسل حافظه Graphics Card است.

نوع حافظه Graphics Card
نرخ حافظه (MHz) پهنای باند (GB/s)
DDR 166–1500 8–96
DDR2 2000–2500 128–230
DDR3 2500–3500 160–224
GDDR4 3000–4000 160–256
GDDR5 1000–2000 288–336.5
GDDR5X 1000–1750 160–673
GDDR6 1365–1770 336–672
HBM 250–1000 512–1024

 

کارت های گرافیک علاوه بر حافظه اختصاصی که خودشان دارند میتوانند از حافظه مشترکی که خود سیستم دارند هم استفاده کنند. (میتوانند از منابع موجود در حافظه سیستم هم استفاده بکنند)

برای دیدن محصولات کارت گرافیک سرور بر روی اینجا کلیک کنید.

RAMDAC

نوعی چیپ اسلی و واحد است که کارش تدیل کد های دیجیتالی تصاویر به سیگنال آنالوگ است و به وسیله نمایشگری مثل مانیتور نمایش داده میشود.

VRAM

حافظه ای است که برای استفاده اپلیکشین ها گرافیکی، طراحی سه بعدی، و همینطور بازی ها چون برای رندر کردن و یا نشان دادن تصاویر سه بعدی، رنگ ها بافت پوست و اجسام از VRAM مقدار زیادی نیاز است. برای این موارد گفته شده در کنار تراشه مرکزی قدرتمند Graphics Card حافظه سریع و حجیمی نیاز است. به این حافظه VRAM میگویند که روی آن داده ها مثل عکس و ویدیو قرار میگیرد.

DIRECTX

یکسری از مجموعه های API که در سیستم عامل ویندوز استفاده میشود و برای کنترل عناصر گرافیکی بازی ها به سازندگان بازی ارائه میشود. کامپیوتر های گیمینگ سخت افزار های متنوعی دارند با کمک دایرکت ایکس میتوانند به کتابخانه ای متصل شوند تا توسعه دهندگان بازی های رایانه ای بازی را بر روی انواع مختلف کامپیوتر کانفیگ و اجرا کنند.

در حال حاضر اخرین نسخه دایرکت ایکس 12 با اخرین API ها که فقط بر روی ویندوز 10 نصب میشود. و ویندوز های 7 و 8 به دایرکت ایکس 11 محدود هستن.

چند کارت گرافیک بر روی مادربورد نصب میشود؟

با استفاده از فناوری SLI و  CrossFireX میشود بر روی یک مادر برود چند کارت گرافیک نصب کرد و همزمان استفاده کرد. این کار پردازش گرافیکی را بیشتر میکند. اما باید توجه داشته باشید که تمام کارت گرافیک ها از یک نوع باشد.

منابع:

تصویر نویسنده
حانیه زمانیان

پست قبلی

پست بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *