مودم
مودم

مودم و مودم های adsl

در زندگی امروزه زندگی تمام انسان ها به اینترنت گره خورده. اما ابن را شنیدید که برای اتصال به دنیای آنلاین باید مودم تهیه کرد. اما مودم چیست و چه کاربردی دارد.

مودم

مودم یک وسیله سخت افزاری که کار تبدیل سیگنال را انجام میدهد، تبدیل سیگنال دیجیتال به آنالوگ و برعکس.

مودم هم وظیفه ارسال کننده را دارد هم دریافت کننده، مودم در هنگام ارسال، داده ها را بر روی سیگنالی که که با خط تلفن سازگار است، میفرستد و مودم در هنگام دریافت، سیگنال را به داده های دیجیتالی تبدیل میکند.

مودم های بیسیم داده های دیجیتالی به امواج رادیویی و برعکس تبدیل میشوند.

در دهه ۱۹۶۰ فعالیت مودم ها برای اجازه دادن به ترمینال برای اتصال اینترنت به کامپیوتر از طریق خطوط تلفن بود.

برای دیدن انواع برند های موجود در سایت آی تی سیتی بر روی اینجا کلیک کنید.

کاربرد

برای دسترسی به دنیای اینترنت از مودم استفاده میشود. مودم از دو کلمه  Demodulator / Modulator گرفته شده و به کلمه خلاصه شده MoDemتبدیل شده.

مودلاتور در موردم اطلاعات دیجیتالی کامپیوتر که خروجی محسوب میشوند را به سیگنال آنالوگ تبدیل میکند تا امکان ارسال آنها از راه خط تلفن به وجود بیاید.بخش دمولاتور سیگنال های آنالوگ را به دیجیتال تبدیل میکند تا در کامپیوتر استفاده بشوند.

مودم رابطی میان روتر ها ، کامپیوتر ها و و دنیای اینترنت است و کار ارسال و دریافت اطلاعات میان این هارا انجام میدهد.

در برخی شرکت های سرویس دهنده اینترنت، در بخش ارائه سرویس اینترنت مودم هم به شما میدهند یا میتوانید به شکل جدا گانه مودم مناسبی را که میخواهید بخرید.

اتصالات

باسیم Wired  :

این مودم ها دارای پورت USB و پورت LAN هستند. اما بازم بعضی مودم های با سیم پورت USB ندارند و بعضی دیگر پورت LAN ندارند. اما امروزه تمامی مومهای با سیم دارای پورت LAN هستند. توصیه میشود در این مودم ها که هر دو پرت را دارند از پورت LAN استفاده شود.

نوع دیگر این مودم ها تک پورت هستند و فقط یک دستگاه را جوابگو هستند. در دنیای امروزه دستگاه های هوشمند بسیاری مانند لپ تاپ، تلفن های هوشمند، تبلت و لوازم خانگی هوشمند و …وجود دارد اما مودم های با سیم جوابگو این لوازم نیستند با توجه به محدودیتهایی که دارد کارایی ندارد.

اتصال بیسیم Wieless :

وای فای یا مودم های وایرلس نام دیگر مودم های بیسیم هستند. به محصولاتی که در شبکه محلی بیسیم فعالیت دارند و به واسطه آن ارتباط اینترنتی به شکل بیسیم انجام شود را Wifi میگویند. بهترین نوع مودم برای استفاده هم زمان و چند کاربر است.

مودم adsl :

این نوع مودم جزء مودم های کاربردی و پر استفاده است که به اینترنت متصل میشوند. نوع برقراری ارتباط در این مودم ها متفاوت است، با ساتنفاده از پورت تلفن به شبکه تلفن و در نهایت به سرویس دهنده اینترنت متصل میشود و بعد از پیکر بندی و تایید اطلاعات آن به اینترنت متصل میشود. داده ها از طریق LAN و وایرلس انتقال داده میشوند.

مودم وایمکس :

این تکنولوژی برای اتصال به اینترنت نیازی به خط تلفن ندارد. در سال 2001 از این فناوری رونمایی شد و پهنای باندی برابر 30 تا 40 مگابیت بر ثانیه بود. اواخر سال 2011 آخرین ورژن تولید شده وایمکس معرفی شد که پهنای باند آن تا 100 مگابیت بر ثانیه ارتقا پیدا کرده بود. رقیب اصلی این تکنولوژی مودم های TD-LTE به حساب می آید.

در ایران اولین ارائه دهنده وایمکس شرکت مبین نت بود و بعد از آن رغیب سر سخت آن ایرانسل در این زمینه وارد شد. با وجود اینترنت 4G و زیر شاخه های آن کاربران اینترنت وایمکس در شرکت ایرانسل و مبین نت کاهش پیدا کرد. به این شکل که ایرانسل پشتیبانی اش از کاربران وایمکس را متوقف کرد و تمرکز اصلی اش را بر روی ارتباطات TD-LTE گذاشته است.

مودم های LTE 3G/4G :

اتصال کاربران به مودم های 3G و 4G با سرویس دهی گوشی همراه و بیسیم صورت میپذیرد. برای اتصال به اینترنت 4G و 3G شرکت های سرویس دهنده با ساخت چند ایستگاه فرستنده امواج (BTS) شرایط اتصال برای کاربران را فراهم میکند. تفاوت در 3G و 4Gدر پهنای باند و سرعتی است که ارائه میکنند.

مودم TD-LTE  :

این مودم ها (LTE 4G) قابل حمل و همراه است وشامل گوشی ها و مودم های مخصوص هستند. ولی تکنولوژی TD-LTE در واقع ورژنی از تکنولوژی LTE است و فقط با مودم های مخصوص قابل استفاده است.

بخش های مودم adsl

مودم از بخش های بسیاری تشکیل شده است که کدام وظیفه ای مجزا دارند در ادامه با چند بخش از مودم اشنا میشوید :

  • منبع تغذیه : در این بخش کار تبدیل ولتاژ برق انجام میشود، تبدیل برق شهری به برق مورد نیاز مدار مودم.
  • تراشه : این بخش کار تبدیل سیگنال دیجیتال به آنالوگ یا بلعکس را انجام میدهد. اگر این بخش مودم وجود نداشته باشد به ترانزیستور های زیادی نیاز است.
  • پردازنده : مرکز اصلی یک مودم پردازنده آن است و و کارش کنترل تمام اجزا مودم است.

سرعت

معیار 300 بیت = 30 کاراکتر در ثانیه

  • 300 بیت بر ثانیه – سال 1960 تا 1983
  • 1200 بیت بر ثانیه – سال 1984 تا 1985
  • 2400 بیت بر ثانیه
  • 9600 بیت بر ثانیه – سال 1990 تا 1991
  • 6 کیلوبایت بر ثانیه
  • 56 کیلوبایت بر ثانیه – سال 1998 معرفی شد.
  • Adsl با سرعت 8 مگابایت بر ثانیه – سال 1999 محبوب شد.

internal

این نوع مودم ها در سیستم کامپیوتری نصب میشوند.این مودم ها به شکل یک تراشه کوچک و مجزا روی اسلات مادربورد داخل کیس نصب میشود.

این قطعه با محض دریافت ارتباط اینترنتی فعال میشود، و اگر ارتباط قطع شود فعالیتش خاتمه میابد.

مودم های اینترنال ارزان تر هستند اما اختلاف بین قیمتشان کم است.

یکی از معایب این مودم ها همین اینترنال بودن آنهاست، اگر خراب شوند و نیاز به تعمیر داشته باشند چون درون سیستم قرار دارند باید درب کیس را باز کنید و آن را از سیستم جدا کنید.

External

مودم های اکسترنال یک وسیله خارجی و به صورت مستقل که ارتباط میان سیستم و دنیای اینترنت را فراهم میکند.

مودم های خارجی چه ویژگی هایی دارند؟

  • راه اندازی مودم خارجی و اتصال آن به سیستم ساده تر است.
  • خودش دارای منبع تغذیه است.
  • از طریق کابل و وای فای به کامپیوتر وصل میشود و سوکتی هم برای اتصال مودم به خط تلفن.
  • میشود امنیت مودم وایرلس را انجام داد.
  • چراغ هایی دارد که نشان دهنده وضعیت دستگاه است.

خدمات وایرلس در سایت آی تی سیتی.

مودم ها در زمینه شبکه نقش مهمی دارند، فرقی نمیکند شبکه بزرگ باشد یا خانگی. در شبکه های خانگی دیگر از مودم استفاده نمیشود. دستگاهی از ترکیب مودم و روتر (Adsl) ارائه شده که در شبکه خانگی مورد استفاده قرار میگیرد. در Adsl میشود هم زمان چندین دستگاه رو از طریق کابل و وایرلس فراهم کند. که وظیفه روتر است و همچنین ویژگی های امنیتی روتر را هم دارا است.

منابع:

تصویر نویسنده
حانیه زمانیان

پست قبلی

پست بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *