سوشیال مدیا
سوشال مدیا

سوشال مدیا

تا حالا راجب سوشال مدیا یا بازاریابی شبکه های اجتماعی شنیده اید؟ در این مقاله قصد داریم ببینیم سوشال مدیا چیست و چه کاربردی دارد.

سوشال مدیا چیست؟

به صورت خلاصه سوشال مدیا همان شبکه های اجتماعی میشود اما به منظور کسب و کار، ابزاری برای جذب ترافیک و توجه مخاطب هدف کسب کار ما.

به دلیل رایگان بودن ابزار های سوشال مدیا و دسترسی راحت به آن بازاریابی در این بستر مخاطب زیادی را جذب میکند.

رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام، توئیتر، لینکدین، یوتیوب، و… به روش های مختلفی میشود بازاریابی کسب و کار خود را شروع کنید.

باید در سوشال مدیا فعال بمانید

معمولا صاحبان کسب و کارها در رسانه های اجتماعی صفحه مرتبط با کار خود ایجاد میکنن اما هیچ فعالتی در آن ندارند و مخاطبی جذب نمیکنن، این یکی از بدترین اشتباهاتی است که افراد در فضای مجازی انجام میدهند.

اگر در سوشال مدیا فعالیتی ندارید نماد آن را در وبسایت خود قرار ندهید. چون کاربرانی که وارد این صفحات بشوند و آن هارا بدون فعالیت ببینند، نسبت به مجموعه کسب و کار شما بی اعتماد میشوند و ممکن است مشتری و مخاطب خود را از دست بدهید.

رسانه های سوشال مدیا

فیس بوک

از محبوب ترین وبسایت ها که در کشوهای زیادی مانند ایالات متحده مخاطبان وفادار زیادی دارد.فیس بوک در ایران فیلتر است. ولی برای موتورهای جست جو جایگاه ویژه ای دارد، و از شبکه های پر بازخورد سوشال مدیا است.

لینکدین

از اولین شبکه های اجتماعی است که مخصوص کسب و کار ها است و هدف اصلی آن یافتن نیروی متخصص کاری، پروژه، استخدام شدن و… میباشد. اکثر این افراد ایرانی که به دنبال کار در خارج کشور هستند با لینکدین میتوانند کار و پروژه به شکل دورکاری انجام بدهند.

اینستاگرام

این شبکه اجتماعی توسط مالک فیسبوک (مارک زاکربرگ) خریداری شد و آن را توسعه داد. علارغم کاربرد آن که اطلاع رسانی است میشود به عنوان یک فروشگاه در شبکه مجازی از آن استفاده کرد. اخیرا اینستاگرام امکانات فراوانی را برای کسب و کار ها اضافه کرده است و بستر مناسبی را برای یک فروشگاه مجازی به وجود آورده است.

میشود به مزیت هایی مثل: پر بازدید بودن، امکانات جست جو در گوگل و فیلتر نبودن و در دسترس بودن اشاره کرد.

توییتر

این شبکه برای پست کردن متن های کوتاه کاربرد و محبوبیبت دارد. این شبکه اجتماعی فرهنگ توییت کردن را رواج داده است. یعنی اگر کسی نوشته ای در پروفایل خود قرار دهد میگویند که او توییت کرده است. معمولا چهره ها و رهبران سیاسی در نیا برای مخاطبان خود از این شبکه اجتماعی استفاده میکنند. توییتر در ایران فیلتر است.

تلگرام

از شبکه های اجتماعی که اخیرا در ایران محبوب شده اما متاسفانه در ایران فیلتر است.این نرم افزار با کارایی بسیار بالا هر روز رو به رشد و در حال توسعه میباشد. از قابلیت های آن میشود به ربات سازی و بازی سازی در فضای مجازی استفاده کرد.

شبکه اجتماعی بر روی سئو سایت تاثیر دارد؟

شبکه های مجازی بر خلاف باور عموم بر روی سئو سایت تاثیر ندارد، اما به شکل غیر مستقیم با افزایش ترافیک وب سایت و معرفی برند شما به سئو کمک میکند.

شاید شبکه مجازی تاثیر مستقیم بر روی سئو شما نداشته باشد، ولی به طور کلی وب سایت هایی که رتبه های برتر گوگل را دارند از شبکه های اجتماعی استفاده کردند و مخاطب زیادی از شبکه های اجتماعی به دست اورده اند.

برای دیدن دیجیتال مارکتینگ بر روی اینجا کلیک کنید.

تاریخچه سوشال مارکتینگ

هنگام ظهور شبکه های اجتماعی بازاریابان فکر میکردند این روند ادامه دار نیست و همه چی مثل سابق میشود. بعد از شکل گیری فیس بوک و هجوم مردم به این شبکه اجتماعی، بازاریابی در شبکه اجتماعی پیشرفت کرد. سال های 1970 تا 1980 از شبکه های اجتماعی برای دوست یابی استفاده میشد اما از 1995 تا 2002 اینترنت ابزاری شد برای بازاریابی، موتور های جست جو به همین دلیل تغییر کردند و شکل و شمایل دیگری پیدا کردند و به مرور بازاریابان اینترنتی ارزش بازاریابی محتوایی را درک کردند.

در طی سال های 2003 تا 2004 شبکه های اجتماعی فیس بوک و لینکدین و My Space به وجود امدند، و استقبال زیادی از آن ها شد. در سال های بعد افراد ارتباطات خود را از طریق شبکه اجتماعی گسترش دادند به همین دلیل مدیران بازاریابی اهدافشان را بر بستر اینترنت و شبکه های اجتماعی پیاده سازی کردند و به جذب مخاطب رسیدند.

سوشال مدیا مارکتر

سوشال مدیال مارکتر همان مدیر شبکه های اجتماعی در یک کسب و کار است. یکی از راه های موفقیت که مشاغل باید آن را رعایت کنند پیوستگی فعالیت در شبکه اجتماعی است. بر اساس برند و نیاز های کسب و کار وظایف سوشال مدیا مارکتر مشخص میشود.

سوشال مدیا مارکتر ها افرادی متخصص هستند که طبق برنامه ریزی دقیق میتوانند بحران هارا مدیریت کنند. این افراد بسیار اجتماعی و خلاق هستند و میدانند چطور مخاطب خود را جذب کنند. آن ها از داده ها و اطلاعات مطالبی که منتشر میکنند تحلیلی درست برای جذب مشتری میکنند.

وظایف سوشال مدیا مارکتر چیست؟

بسته به نوع فعالیت و بزرگی فعالیت شما وظایف سوشال مدیا مارکتر حرفه ای متفاوت است. اما به صورت خلاصه وظایف سوشال مدیا مارکتر به شکل زیر است:

  • تمام کانال های ارتباطی سوشال مدیا را بداند و بتواند در هر یک فعالیت مربوط به کسب و کار شما را انجام دهد.
  • هر شبکه اجتماعی استراتژی خاص خود را دارد. باید بتواند انهارا متناسب با اهداف کسب و کار شما پیاده سازی کند.
  • کار با ابزار های مخصوص تحلیل را بلد باشد و بتواند از آنها گزارش جامعی درست کند.
  • در هر شبکه بتواند کمپین راه اندازی کند.
  • بتواند محتواهای متنی، تصویر و ویدیو تولید کند و از آنها برای جذب مخاطب استفاده کند.
  • تقویمی محتوایی برای هر شبکه درست کند.
  • هر پست و مطلبی را در هر پلتفرم و شبکه ویرایش و تایید کند و برای نمایش آن ها برنامه ریزی کند.
  • با دنبال کننده ها ارتباط و تعامل داشته باشد و بتواند آن ها را به مشارکت وادارد.
  • در مواقع ضروری پیشنهاد ها کارهای راهبردی درستی انجام دهد تا آسیبی به مجموعه نرسد.
  • بتواند با افراد و برند ها و اینفلوئنسر ها ارتباط برقرار کند.
  • با اخبار و ترندهایی که خیلی دنبال میشوند پیش برود و به روز باشد و ابزار های بازاریابی و شبکه های اجتماعی جدید روز دنیارو شناسایی و اشنا شود.
  • صدای مشتریان را بشنود و با و بین سازمان و نیاز مشتری تعادل برقرار کند.

مزایای سوشال مدیا مارکتینگ

افراد زیادی زمان زیادی را در شبکه های در شبکه های اجتماعی میگذرانند. پس قطعا بازاریابی در این بستر بهترین راه جذب مشتری است. یکی از بهترین راه های ارتباطی بین مشتری و کسب و کار شبکه های اجتماعی است. اما اینها تمام مزایای شبکه های اجتماعی نیست میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به کمک این بستر و بازاریابی در آن میتوان مشتریان را چند برابر کرد و نرخ تولید محصول یا خدمات را افزایش داد.
  • بین مشتری و برند اربطه دوستی ایجاد میکنید. و میتوانید مشتری را وفادار و رضایت بیشتری کسب کنید.
  • رقابیتان را تحلیل کنید و روش های بیشتری در جذب مخاطب و فروش یاد بگیرید.
  • میتوان از طریق داده ها پیشرفت خود را تحلیل و نظارت بکنید. و در موقعیت های حساس استراتژی های مناسب پیاده کنید.

برای دیدن خدمات طراحی سایت بر روی اینجا کلیک کنید.

با توجه به حضور افراد در شبکه های اجتماعی سطح دیدن برند شما در معرض همگان 88 درصد است، پس منطقی است بخشی از وقت و سرمایه تان را در این بستر خرج کنید. دقت داشته باشید مدیریت شبکه های اجتماعی را به افراد متخصص این زمینه بسپارید چرا که هزینه کم تری پرداخت خواهید کرد و زودتر به نتیجه خواهید رسید.

منابع:

تصویر نویسنده
حانیه زمانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *