نصب_راه_اندازی_voip_در_مشهد
VOIP

هر آن چیزی که باید درباره تلفن اینترنتی (voip) بدانید

سرویس VOIP

VOIP مخفف پروتکل (Voice Over Internet) به معنی سرویس تلفنی از طریق اینترنت است.این فناوری این قابلیت را میدهد که در برقراری مکالمات تلفنی به جای مخابرات از اینترنت استفاده کتید. این روش صوت رو به بسته های اطلاعاتی IP از طریق اینترنت انتقال میدهد.

در قدیم که اینترنت وجود نداشت ارتباطات از طریق شبکه عمومی تلفن (PSTN) امکان پذیر بود، ارسال داده ها به ویژه در فواصل دور هزینه های زیادی داشت.اما امروزه شاهد پدیده های زیادی در این زمینه بودیم، مثل پیشرفت رایانه های شخصی، فناوری ارتباطی مثل تلفن های سلولی و اینترنت. تجارت پست ها الکترونیکی ، چت و پیام رسان ها در سایه وب تولدی دوباره یافت. امروزه ارتباطات تغییر اساسی کرده، افراد از طریق رایانه سخصی یا تلفن همراه و اینترنت میتوانند کارهای خود را انجام دهند یا اوقات فراغت خود را در اینجا سپری کنند. تبادل اطلاعات در اینترنت از طریق نرم افزار های کاربردی با یکدیگر کار آسانی شده. در حال حاضر با گسترش روز افزون تکنولوژی، ارتباطات تحت الشعاع یک تکنولوژی نوظهور به نام VOIP قرار گرفته است.

 

فناوری VOIP مشکلاتی مثل انتقال ترافیک صوتی روی شبکه های محلی از بین میبرد. مکالمات تلفنی که با IP صورت میگیرد، تفاوت های زیادی در نحوه رد و بدل شدن داده ها و کیفیتشان دارد که همگی مدیون کاربرد شبکه است.

مزایا VOIP نسبت به PSTN

مزایای_voip_تیم_برنامه_نویسی_در_مشهد

کاربران هنگام استفاده از خطوط PSTN هزینه های مصرفی توسط شرکتی که این خطوط را بر عهده دارند، پرداخت مینمایند و هرچه بیشتر از تلفن صحبت کنید هزینه بیشتری باید پرداخت کنید. نمیشود با بیشتر از یک نفر صحبت کرد. با تکنولوژی VOIP در هر زمانی میشود با هر شخصی صحبت کرد، فقط در هنگامی که میخواهید صحبت کنید باید به اینترنت متصل باشید. هزینه های مستقل به خود را دارد، میشود با چند نفر در یک زمان گفت گو کرد، داده هایی مثل ویدیو نمودار ها  تصاویر را انتقال داد.

چرا از این فناوری تلفن اینترنتی در ابعاد گسترده تری استفاده نشده است؟

یکی از مشکلاتی که پیش میاد ائتلاف بین معماری VOIP و اینترنت است. داده های صوتی باید بدون اتلاف وقت مبادله شوند و این مسئله با معماری غیر هم جنس اینترنت که امکان دارد از چند روتر به دلیل مسیریابی بسته ها اطلاعاتی استفاده کند، برابر نباشد و باعث شود مسائلی مثل افزایش زمان صورت گیرد. بنابراین با تغییر و استفاده از فن آوری های دیگر، زمینه استفاده از تکنولوژی VOIPرا فراهم کرد.

انواع VOIP

تیم_سئو_در_مشهد_شهر_آی_تی

مدل های مختلفی از VOIP  وجود دارد که خدماتی که ارائه میکند مانند چت در شبکه MSN ،Google talk یا yahoo messenger و skype است اما همه این موارد بخشی از سامانه های اختصاصی محسوب میشود.VOIP بر اساس سامانه SIP  قرار دارد که یک استاندارد است. در این استاندارد استفاده از هر دستگاهی که با پروتکل SIP سازگاری داشته باشد قابل استفاده میباشد و دیگر نیازی به یک رایانه نیست. در این بستر نیازی به سخت افزار اضافی یا حتی ارائه دهندگان خدمات تلفنی نیازی نیست، هر تلفنی که از این پروتکل استفاده کند قابلیت این را دارد که با دیگر تلفن ها در این بستر صحبت کند.

لازم است SIP Phone پیکر بندی و متصل به اینترنت کنید و سپس تلفن مورد نظر خود را در این بستر (اینترنت) شماره گیری بکنید. روش کار سیستم های مبتنی بر VOIP این است که صدا ها را به بسته های کوچکی از داده تدیل میکند و از طریق اینترنت به گیرنده بفرستد، در سمت گیرنده صدا ها کد گشایی میشود. برای دیدن محصولات Voip در سایت شهر آی تی در اینجا کلیک کنید.

امکانات VOIP

قابلیت ارائه شماره تلفن های داخلی به تعداد بالا

سیستم های تلفنی که راه اندازی شده میشود تعداد زیادی شماره داخلی میباشد.

دریافت پیام صوتی

نصب_و_راه_اندازی_voip_در_مشهد

سرویس پیام صوتی (voicemail) در صورتی که امکان پاسخگویی کاربر وجود نداشت، میشود برای او پیام گذاشت. و فرد گیرنده در هر زمانی که میخواد اون پیام بشنوه و امکان ارسال پیام به  ایمیل فرد فرستنده هم باشد.

ضبط مکالمات در تلفن اینترنتی

شهر_آی_تی_در_مشهد_تیم_برنامه_نویسی_در_مشهد

تمام مکالمات در  سیستم ویپ که صورت میگیرد ضبط و ذخیره شود.

تلفن های نرم افزاری

تیم_سئو_در_مشهد_نصب_راه_اندازی_voip_در_مشهد

دسترسی به داخلی های کاربران با نصب تلفن های نرم افزاری از طریق کامپیوتر امکان پذیر میباشد. این ویژگی برای کاربرانی که در محیط سازمان نیستند، هم مفید است و امکان ارتباط خواهند داشت. میشود از لب تاب یا موبایل  به عنوان یک وسیله برای ارتباط استفاده کرد.

VoiceMail

فرستادن پیام صوتی به ایمیل از طریق تکنولوژی Voip امکان پذیر است اما لازم است بستری با امکانات شبکه فراهم شود.

فکس با ایمیل

با این قابلیت میشود لاین امکان به وجود می آید که فکس های دریافتی به ایمیل ارسال شود. میشود. با این روش در استفاده از کاغذ صرفه جویی میشود و ضرر کم تری به محیط زیست وارد میشود. دسترس پذیری در ایمیل به این اسناد راحت تر است.

صف انتظار

اگر شما با خطی که در دسترستون باشه مشغول مکالمه باشید و خط اشغال باشد، تماس های مخاطبان نباید از دست برود باید در صف انتظار قرار داده بشوند، تا زمانی مکالمه شما تمام میشود تماس برقرار شود.

Interactive Voice Response

این قابلیت برای کاربرانی که با شما تماس میگیرند یک منوی صوتی ایجاد میکند تا با شماره گیری بخش مورد نظر به همان بخش برای مکالمه صحبت کنند.

تنظیم ساعات اداری

این قابلیت جزء موارد کاربردی در سیستم های تلفنی سازمان ها به شمار میرود. که در سیستم های مبتنی بر Voip به راحتی انجام میشود.

گزارش گیری تلفن اینترنتی

گروه_مهندسی_شهر_آی_ـتی_در_مشهد

تمام تماس ها به صورت یک گزارش در این سیستم ذخیره میشود. که با نظارت بر تماس ها این گزارش ها ارائه میشود که شامل نحوه پاسخگویی و تماس های مفید میشود. برای دیدن خدمات Voip در سایت آی تی سیتی بر روی اینجا کلیک کنید.

سرویس های VOIP  محدودیت ها و معایب زیادی دارند، یکی از اساسی ترین مشکلات این بستر، محدودیت این شبکه بر پایه IP است. به عنوان مثال: هنگامی که در شبکه ای ترافیک خیلی باشد، ممکن است بخشی از داده ها گم شود یا با تاخیر ارسال شوند، وقتی که فاصله بین فرستنده و گیرنده در حد بین قاره ای باشد، این مشکل بیشتر دیده میشود و باعث ایجاد نویز میشود و صدا بازتاب میکند.

منابع:

تصویر نویسنده
حانیه زمانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *