دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

به طور خلاصه دیجیتال مارکتینگ یعنی بازاریابی با ابزارهای دیجیتال. توسعه فناوری اطلاعات در سال های اخیر، مقدار زمانی که کاربران  وقت خود را در دنیای آنلاین میگذرانند بیشتر میشود. با ورود موبایل های هوشمند به زندگی ها این وقت گذرانی در اینترنت بیشتر شده است. به همین علت نوعی علم و کسب و کار، به نام دیجیتال مارکتینگ به وجود آمد که حتی در بعضی دانشگاه ها تا سطح کارشناسی آن را تدریس میکنند.

نقش دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار

تبلیغات چاپی، ارتباطات تلفنی و بازاریابی رو در رو وجود دارد که به آن بازاریابی سنتی میگویند. اما برتری بیشتری به دیجیتال مارکتینگ ندارند. قبل تر گفته شد دیجیتال مارکتینگ یعنی بازاریابی با ابزار های دیجیتال. این یعنی دسترسی به مشتری های بیشتر که ابزارهایی شامل ویدیو، ایمیل، شبکه های اجتماعی، موتور های جست و جو و… میشود.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

در دیجیتال مارکتینگ ابزارهای زیادی استفاده میشود، و استفاده از تمام آنها به شما در رسیدن به اهدافتان کمک میکند.

شما در شهر آی تی میتوانید خدمات بازارایابی دیجیتال مارا ببینید.

وبسایت مارکتینگ

وب سایت مهم ترین بخش دیجیتال مارکتینگ است. یک وبسایت زیبا و ساده مشتریان زادی را به سمت خود جذب میکند. بدون استفاده از وبسایت ، استفاده از بقیه روش های دیجیتال مارکتینگ بی فایده است. گوگل یک منبع پول بی پایان است که مشتریان زیادی را از طریق وبسایت شما بنا به کسب و کارتان به شما معرفی میکند، و بدون وبسایت از داشتن آن محرومید. همچنین داشتن وبسایت اعتبار کسب و کار در بین رغبا و مشتریان محسوب میشود.

بهینه سازی سایت برای موتور های جست و جو(SEO)

درگوگل وبسایت ها برای رقابت با هم بر روی سئو خود کار و آنرا گسترش میدهند. با کارکردن بر روی seo web خود، موتور های جست و جو مخاطب های هدفمند تری را به به سمت شما میفرستند. برای کار بر روی سئو باید کارهایی مانند قالب سایت، سرعت سایت، تولید محتوای سئو شده و نشر آنرا، انجام دهید تا سایت شما سئو شود و به خاطب هدف شما نشان داده شود.

seo

بازاریابی محتوایی

یکی از بهترین و مهم ترین ابزار ها در سئو کسب کارها بازاریابی محتوایی است. بازاریابی محتوایی به بودجه یا وسعت کسب و کار شما کاری ندارد. با این ابزار با نوشتن یک مطلب یا مقاله یا حتی ساخت ویدیو اموزشی میشود مخاطب جذب و سئو را افزایش داد. در این روش با رفع نیاز مخاطب، او به شما اعتماد میکند و میتواند از همان طریق به محصولات شما برسند و باعث فروش شود.

شبکه های اجتماعی (Social Media)

از ابزار های مهم در دیجیتال مارکتینگ شبکه های اجتماعی است. اکثر کاربران برای رفع نیاز خود از موبایل استفاده میکنند و از طریق اینترنت به آنچه میخواند برسند. شبکه های اجتماعی از این قائده مستثنی نیستند و از طریق آنها میتوانند به اطلاعات زیادی دست پیدا کنند. شبکه های اجتماعی از بهترین بستر ها برای سئو هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سوشیال مدیا بر روی اینجا کلیک کنید.

سوشیال مدیا

بازاریابی ویدیویی

بعضی افراد به جای خواندن مطالب به دنبال ویدیو مربوط با آن هستن، سایت هایی مانند آپارات یا یوتیوب چنین کاری میکنند. نشر مطالب به صورت ویدیویی که تاثیر گذار تر و قابل فهم تر از مطالب و مقالات هستن. ویدیو مارکتینگ یک ابزار تاثیر گذار است که مخاطب هدف را جذب میکند. تا چند سال پیش کسی علاقه خیلی زیادی به دیدن ویدیو نداشت. اما با کمک اینترنت و دسترسی کاربران به آن، سلایق عوض شده و افراد زیادی هستند که دیدن فیلم را به خواندن آن مطلب ترجیح میدهند. با ساحت ویدیویی تاثیر گذار و رفع نیاز مخاطب، علاقه مندان زیادی شما را دنبال میکنند و به سمت کسب و کار شما می آیند.

بازاریابی ایمیلی

هیچ کسب و کار موفقی را ندیده اید که از ایمیل مارکتینگ استفاده نکرده باشد و این روش در ایران هنوز هم جواب میدهد. در اصل ایمیل ابزاری است که پیروزی در بیزینس آنلاین را تضمین میکند. در بازاریابی ایمیلی مخاطب هدف تبدیل مشتریان وفادار تبدیل میشود. ایمیل مارکتینگ هم مانند بازاریابی محتوایی برای کسب کار ها با تو جه به میزان بودجه جوابگو است. و هزینه زیادی را هم لازم نیست برای این ابزار بکنید و همین مقرون به صرفخ بودنش است که کارشناسان سئو به سمتش جذب شده اند. یکی از ابزار هایی است که میان مشتری و کسب و کار رابطه سازی میکند. و شما از طریق ایمیل میتوانید محصولات یا پیشنهاد های ویژه را به کاربران معرفی کنید. اما تنها کاربردش این نیست با ایمیل مارکتینگ میشود فروش فوق العاده ای در همان لحظات ابتدایی اشنایی کاربر با سایت شما تجربه کرد.

بازاریابی چریکی

جز بهترین ابزار دیجیتال مارکتینگ و مناسب برای کسب و کار های کوچک است. چونکه افراد نمیتوانند از پس هزینه های اینترنتی یا سنتی بر بیایند. روش کلی این ابزار این است که با کمترنی هزینه بیشترین بازدهی را بدهد. یکی از هدف های بازاریابی چریکی بها دادن به مشتری فعلی است تا مشتری جدید و یا به دنبال آن بودن. و از مشتریان فعلی میشود به مشتریان جدید رسید. این یک نوع بازاریابی ویروسی هم هست یعنی مردم برای شما بدون صرف هیچ هزنیه ای تبلیغات کنند. در این روش مهم نیست مردم درباره شما چی میگویند مهم این است که شما سر زبان و بحث ها انداخته میشوید.

تبلیغات اینترنتی

این روش انواع گوناگونی دارد. اما موثر ترین راه تبلیغات کلیکی گوگل است. از این طریق هر سایتی میتواند رتبه یک گوگل شود و خیلی زود مخاطب هدف خود را دریافت کند. اما این روش برای کسانی که مشکلی با هزینه تبلیغات ندارند و مشتاق بازخورد بازدید خوب هستند. یکی دیگر از راه های تبلیغات اینترنتی تبلیغات کلیکی در سایت های پربازدید است. در این روش با برنامه ریزی و مشخص کردن جایگاه تبلیغ شما بازخورد میگیری. و این روش محدود به سایت نمیشود و شما میتوانید در اپلیکیشن هم ابلیغات خود را انجام بدهید. ریپورتاژ آگهی هم یکی دیگر از انواع تبلیغات اینترنتی است و میشود بک لینک های با کیفیت و دائمی به دست آورد و همینطور ترافیک سایت بالا برود.

پوش نوتیفیکیشن

جز جدید ترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ است، و میشود بدون داشتن اطلاعات از مشتری برای آن ها اعلان هایی ارسال کنید. و با این روش از طریق بستر های مختلفی، پیام های زیادی در روز برای کاربران آنلاین فرستاده میشود.

بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی یک ابزار فوق العاده تبلیغاتی که در ایران درست استفاده نمیشود. این راه برای همه مشاغل جوابگو نیست، و نمیتوانند از این روش استفاده کنند و به نتیجه معقول خود برسند. این روش اصولی دارد که   آنرا اگر رعایت کنید باعث وفادار سازی مشتری میشود. این روش فقط در حد اعلام   تخفیف و قیمت ها نمیشود بلکه یک ابزار اراتباطی با مشتری است. مثل پیام تشکر باری خرید یا تبریک تولد که باعث میشود به او حس خوبی بدهد. بازاریابی از طریق ربات ها و پنل پیامکی قابل مدیریت هستند و همچنین مقرون به صرفه هم هستند.

مزایای دیجیتال مارکتینگ

تبدیل آسان و راحت: مشتریان میتوانند از طریق محتوا یا متن شما بر روی لینک ها کلیک کنند یا پست وبلاگ را ذخیره کنند و در قیف فروش حرکت کنند. ممکن است از شما خرید نکنند اما راه ارتباطیشان را با شما حفظ میکنند.

ارتباط بیشتر با مشتریان: دیجیتال مارکتینگ باعث میشود تا در زمان مناسب با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. و این امکان را به شما میدهد تا مشتری حس وفاداری به برند را به ایجاد کند.

نتایج کمی: باید به امار و نتایج کار دسترسی داشته باشید تا ببینید بازده فعالیت شما چه مقدار مشتری جذب میکند و به چه میزان درآمئ میرسید.

بهره وری هزینه: نسبت به بازاریابی سنتی مخاطب بیشتری جذب میکنید و هزینه کم تری را صرف میکنید.

دستیابی به یک گسترده جغرافیایی: هنگامی که تبلیغی را در جایی نشر میدهید بدون توجه به مکانش مردم تبلیغ شما را میبنند و از کسب و کار شما مخاطب بیشتری بازدید میکنند.

 وظایف یک مدیر دیجیتال مارکتینگ

روی شاخص های مهم عملکرد متمرکز هستند و آنهارا نظارت، و بازدهی را اندازه گیری میکنند. و با این نتایج و امار ها بهترین راهکار هارا در زمان مناسب برای جذب مخاطب ارائه و پیاده سازی میکنند.

منابع:

 

تصویر نویسنده
حانیه زمانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *