manifest_طراحی_سایت_در_مشهد
اخبار

Manifest V3 تهدیدی جدی برای کاربران chrome

 Manifest V3 آخرین مجموعه تغییرات در قوانین مرورگر chrome برای برنامه‌های افزودنی مرورگر است. در این مقاله از وبلاگ شهر آی تی قصد داریم تا جدیدترین نقد و بررسی درباره Manifest V3 را بیان کنیم، همراه ما باشید. هر به‌روزرسانی نسخه افزونه Manifest V3، تغییرات جدیدی را ارائه می‌کند تا ظاهراً این پلتفرم را ارتقا دهد. در سال 2018، این پلتفرم به عنوان یک پیشنهاد ارائه شد و گوگل بارها اعلام کرد که به بازخوردهای کاربران اهمیت می دهد و آن ها را مورد توجه خود قرار می دهد. در ادامه به بررسی دقیق این افزونه پر سروصدای این روز های گوگل می پردازیم.

 گوگل بر این باور است که، Manifest V3 حریم خصوصی، امنیت و عملکرد را بهبود می بخشد و همچنین ویژگی های مثبت زیادی دارد که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد.

ویژگی های Manifest V3 از زبان گوگل:

  • منابع قابل دسترس وب: منابع فقط برای سایت ها و برنامه های افزودنی مشخص در دسترس هستند.
  • خط‌ مشی امنیت محتوا (CSP): CSP جداگانه برای زمینه‌های اجرایی مختلف در یک شی واحد مشخص می شود و برخی از سیاست‌ها غیرمجاز می باشند.
  •  executeScript: برنامه های افزودنی دیگر نمی توانند رشته های دلخواه را اجرا کنند، فقط فایل ها و توابع اسکریپت را اجرا می کنند. این روش همچنین از Tabs API به API Scripting جدید منتقل می شود. تغییرات در Manifest V3 برنامه‌های افزودنی مخرب را متوقف نمی‌کنند، به نوآوری ضرر می‌رسانند، قابلیت‌های برنامه افزودنی را کاهش می‌دهند و به عملکرد دنیای واقعی آسیبی جدی می‌رسانند. Google حق دارد کد میزبانی شده از راه دور را ممنوع کند (به استثنای مواردی مانند اسکریپت های کاربر).

دیجیتال_مارکتینگ_در_مشهد_manifest

نقد و بررسی Manifest V3:

ما در تیم تخصصی شهر آی تی با ویژگی های اظهار شده مخالفت می کنیم. Manifest V3، در دنیای افزونه های مرورگر وب، به عنوان “گامی در جهت حفظ حریم خصوصی، امنیت و عملکرد” شناخه می شود. اما تیم متخصص شهر آی تی معتقد است که این تغییرات یک معامله خام برای کاربران است. مانند FLoC و Privacy Sandbox قبل از آن، Manifest V3 نمونه دیگری از تضاد منافع ذاتی است که وقتی Google مرورگر وب و یکی از بزرگترین شبکه های تبلیغاتی در اینترنت را کنترل می کند، به وجود می آید.

Manifest V3 یا به اختصار Mv3 برای حفظ حریم خصوصی کاملاً مضر است. این افزونه قابلیت‌های افزونه‌های وب را محدود می‌کند، به ‌ویژه آن هایی که برای نظارت، اصلاح و محاسبه همراه با مکالمه مرورگر شما با وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید طراحی شده‌اند. بر اساس مشخصات جدید، افزونه‌هایی مانند Manifest V3، مانند برخی مسدودکننده‌های ردیاب حریم خصوصی، قابلیت‌های بسیار کمتری خواهند داشت. تلاش های گوگل برای محدود کردن این دسترسی نگران کننده است، به ویژه با توجه به اینکه گوگل ردیاب هایی را روی 75 درصد از 1 میلیون وب سایت برتر نصب کرده است.

 آیا Mv3 برای افزایش امنیت اقدامی انجام می دهد؟

manifest_شهر_آی _تی

فایرفاکس بزرگترین بازار افزونه های غیر مبتنی بر کروم را در اختیار دارد و این شرکت اظهار کرده است که Manifest V3 را به دلیل سازگاری بین مرورگرها اتخاذ خواهد کرد. به زبان ساده، وقتی یک برنامه افزودنی مخرب به صورت مخفیانه از طریق فرآیند بررسی امنیتی عبور می کند، Chrome عموماً علاقه مند است که مکالمه بین مرورگر شما و هر وب سایتی را که بازدید می کنید مشاهده کند. روند بررسی می تواند امنیت را بهبود بخشد، اما کروم چیزی در این باره که این کار را انجام می دهد اظهار نکرده است. با توجه به اینکه گوگل برای سال ها بزرگترین شرکت تبلیغاتی جهان بوده است، این محدودیت های جدید کمی ترسناک می باشند.

سخن پایانی

در مقاله فوق تلاش کردیم تا ویژگی های Manifest V3 را به طور مختصر مورد نقد و بررسی تیم شهر آی تی قرار داده و مهم ترین نکاتی را که در مورد این پلتفرم افزونه کروم نیاز است تا بدانید در اختیارتان بگذاریم. نظرات خود را درباره این پلتفرم جدید با ما در میان بگذارید.

منابع

bitly

shorturl

کلمات مرتبط:
chrome , manifest v3, سایت های تبلیغاتی پاپ آپ, گوگل

تصویر نویسنده
حانیه زمانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *